|
|
|
A |
Tillit - definitioner |
|
För att klargöra denna distinktion behöver vi
introducera sociologiska begrepp som skiljer mellan
generaliserad tillit (systemisk tillit
till främlingar och institutioner) och
partikulariserad tillit (tillit baserad på
personliga relationer).
Begreppsliga distinktioner inom tillit
-
Generaliserad tillit vs. Partikulariserad
tillit
- Generaliserad tillit:
Tillit som sträcker sig till främlingar,
institutioner och samhället i stort. Detta är
typiskt högre i nordiska länder,
där människor antar att andra kommer att agera
förutsägbart och hederligt inom den kollektiva
ramen.
- Partikulariserad tillit:
Tillit som bygger på personliga relationer,
familjeband och nära nätverk. Detta är mer
framträdande i Sydeuropa,
exempelvis Italien, där tillit ges selektivt
baserat på individens personliga egenskaper
snarare än deras institutionella tillhörighet.
-
Opersonlig institutionell tillit vs.
Personlig relationell tillit
- I Sverige är tillit mer opersonlig
och inbäddad i institutioner, lagar och
kollektiva normer. Människor litar på andra
för att de följer samma regler,
snarare än på grund av en personlig bedömning.
- I Italien är tillit personlig
och bygger på relationella band. Tillit måste
skapas genom direkt interaktion snarare än att
automatiskt förlänas genom institutionell
status.
-
Tunn tillit vs. Tjock tillit
- Tunn tillit: Tillit som ges
till främlingar och samhället i stort, baserad
på institutionell integritet och en stark
kollektiv etik. Detta är typiskt för Sverige,
där människor följer rekommendationer eftersom
de förväntar sig att andra gör detsamma.
- Tjock tillit: Tillit som
utvecklas över tid genom djupa personliga
relationer och gemensamma erfarenheter. Detta är
vanligare i Italien, där tillit inte antas utan
måste förtjänas.
Illustrativt exempel: Att låna ut pengar i
Italien vs. Sverige
- Italien (partikulariserad/relationell
tillit): "Jag lånar ut pengar till en vän i
Italien eftersom jag litar på personen som individ.
Jag litar inte nödvändigtvis på en främling eller en
institution, eftersom tillit byggs genom personlig
bedömning, gemensam historia och lojalitet."
- Sverige (generaliserad/institutionell
tillit): "Jag följer en
myndighetsrekommendation eftersom jag litar på
institutioner och det kollektiva systemet. Däremot
kan jag vara mer tveksam till att låna ut pengar
till en vän, eftersom ekonomiska transaktioner i
Sverige ofta ses som opersonliga och regleras av
formella avtal snarare än personliga skyldigheter."
Detta förklarar också varför:
- I Sverige fungerar "rekommendationer" nästan som
juridiskt bindande, eftersom de bygger på
hög generaliserad tillit till
institutioner.
- I Italien ses rekommendationer som förslag,
eftersom tilliten grundar sig på individens
personliga bedömning snarare än institutionell
auktoritet.
|
|
|
|
B |
|
Identitet, kollektivet som bekräftar
identitet - lutherskt arv, post-reformation, karnevalsförbud, inga maskeradtraditioner,
varför ansiktsmasken uppfattas som problematisk - semantiken i ordet "rekommendation". |
-
Sverige som ett kollektivistiskt samhälle
Sverige uppfattas ofta som ett individualistiskt
samhälle på grund av betoningen på personlig
autonomi och självständighet. I praktiken uppvisar
dock Sverige starka kollektivistiska drag, särskilt
genom höga nivåer av social tillit, efterlevnad av
oskrivna normer och en stark strävan efter konsensus
snarare än individuell särprägel.
-
Lutherskt arv och frånvaron av katolsk
bikt
Sveriges historiska och kulturella grund är djupt
rotad i dess lutherska arv. Till skillnad från
katolska traditioner, där bikten till en präst
fungerar som en institutionaliserad mekanism för
förlåtelse, lägger lutherdomen det moraliska
ansvaret direkt på individen inför Gud och
gemenskapen. Detta skapar ett samhälle där beteende
regleras genom internaliserade normer och kollektiva
förväntningar snarare än genom externa, individuella
förlåtelsemekanismer. Avsaknaden av en biktfader som
mellanhand innebär att individen bär fullt ansvar
för sina handlingar, vilket leder till starkare
social kontroll och kollektiv moralisk övervakning.
-
Identitet, synlighet och avståndstagandet
från masker
I Sverige bekräftas identitet socialt genom öppenhet
och transparens. Detta speglas i historiska
traditioner som avråder från att dölja sitt ansikte
eller sin identitet. Efter reformationen förbjöds
karnevalsmaskerader, där människor temporärt dolde
sin identitet bakom masker. Motståndet mot maskering
som en kulturell norm lever kvar och stärker
uppfattningen att man alltid bör vara synlig och
autentisk inom gemenskapen.
Korollarium: Detta historiska
motstånd mot masker kan bidra till att förklara
varför Sverige under covid-19-pandemin inte
rekommenderade allmänheten att bära munskydd, trots
att de ansågs vara användbara för vårdpersonal. Idén
om att täcka ansiktet i vardagen uppfattades som
kulturellt främmande och oförenlig med etablerade
normer om öppenhet och tillit.
-
Covid-19-strategin: rekommendationer
istället för lagstadgade restriktioner
Under covid-19-pandemin valde Sverige att inte
införa strikta nedstängningar genom lagstiftning.
Istället förlitade sig regeringen på att ge
"rekommendationer" för att styra allmänhetens
beteende. Detta byggde på antagandet att individer
frivilligt skulle följa råden utifrån sin tillit
till myndigheterna och en känsla av kollektivt
ansvar.
-
Rekommendationers sociala kraft i
lutherska samhällen
I katolska länder uppfattas en "rekommendation" ofta
som ett förslag, vilket lämnar utrymme för
individuell tolkning. I Sverige—där en homogen
kulturell ethos och en stark statstradition präglar
det offentliga livet—är det däremot inte enbart en
personlig angelägenhet att bryta mot en
rekommendation. Det ses som ett brott mot kollektiva
normer och kan leda till social utfrysning samt
känslor av skam eller skuld, vilket i sin tur
förstärker efterlevnaden utan behov av juridiska
påföljder.
|
|
|
|
Historisk och kulturell kontext
-
Jantelagen: Den kulturella
normen om likformighet och kollektiv identitet i
skandinaviska samhällen, som avråder från
individuell exceptionalism.
-
Folkhemmet ("Det svenska
folkhemmet")-ideologin: Den svenska
välfärdsstatens modell, som betonar kollektivt
välbefinnande, tillit till institutioner och
frivillig efterlevnad av sociala normer.
Lutherskt inflytande på sociala och
politiska strukturer
-
Vertikal vs. horisontell
ansvarsskyldighet: Till skillnad från
katolska länder, där bikten skapar en enskild
mekanism för moralisk förlåtelse, placerar luthersk
etik ansvaret direkt på individen inom gemenskapen.
-
Tillit till institutioner och experter:
Stark statlig legitimitet och högt förtroende för
myndigheter skapar en miljö där "rekommendationer"
får tyngd som informella mandat.
-
Skammens och sociala sanktioners roll:
Offentlig skambeläggning ersätter juridisk
tvångsåtgärd för att säkerställa efterlevnad.
Maskvägran och den svenska identiteten
-
Kulturella föreställningar om transparens
och autenticitet: Samhällelig betoning på
öppenhet och synlighet kan ha bidragit till
motståndet mot munskydd.
-
Historiskt motstånd mot maskering:
Förbudet mot karnevalstraditioner efter
reformationen avskaffade bruket av att temporärt
dölja sin identitet.
Covid-19-responsen i ett bredare sammanhang
-
Jämförelse med andra protestantiska men
icke-lutherska länder: Hur fungerade
rekommendationer under covid-19 i exempelvis
Nederländerna eller Storbritannien, där
protestantismen också spelar en roll men med andra
historiska förutsättningar?
-
Den sociala tillitens roll: Hög
mellanmänsklig tillit i Sverige möjliggör styrning
genom rekommendationer snarare än genom repressiva
lagar.
-
Digitalisering och övervakning i en
luthersk kontext: Hur skiljer sig svenska
attityder till övervakning, transparens och
kollektivt ansvar från andra styrningsmodeller?
|