Justitieombudsmannen
Verksamhet
Tillsättning till ombudsman sker vart fjärde år genom val i riksdagen. I
regel är justitieombudsmännen jurister.
Idag finns fyra justitieombudsmän, varav en är chefsjustitieombudsman.
De har var och en sitt ansvarsområde.
Justitieombudsmannaämbetet är opolitiskt och är en av komponenterna av
riksdagens kontrollmakt. Ämbetet har till funktion att skydda den
enskilde mot myndighetsövergrepp och förhindra maktmissbruk av
tjänstemän. Till Riksdagens ombudsmän skriver allmänheten för att klaga
på hur de blivit behandlade av myndigheter och
dess befattningshavare, vilket är ämbetets huvudsakliga arbetsområde. Om
dessa anmälningar är anonyma kan inte frågan behandlas, men kan i så
fall leda till att ombudsmännen tar ett initiativ. Om Riksdagens
ombudsmän finner att klagan har rättslig eller etisk grund, kan de göra
en erinran, och klaga på den befattningshavare eller myndighet som
brutit mot lagen eller misskött sitt arbete på annat sätt. Individen som
inlämnar klagomål behöver inte vara svensk medborgare eller
ha uppnått en viss ålder. |
Kontakt
Kontaktuppgifter till olika funktioner på JO
JO-anmälan Fråga
om ärenden, handlingar, utlämnande m.m.
Frågor om ärenden (registrator)
Övriga frågor
Övriga frågor till JO
Adress och öppettider
Besöks- och telefontid kl. 09.00–11.30 och 13.00–15.00
Riksdagens ombudsmän – JO |
.